Farmjobb part 2

Sådärja, nu har vi efter mycket om och men kommit till rätt farm och har snart hunnit vara här en vecka redan! Det är som sagt en avokadofarm och är ett ungt par och två små barn (4 och 6 år) som bor här, väldigt trevliga =) Väldigt mycket mer primitivt på detta ställe och ligger verkligen mitt ute i ingenstans, tog oss ca 30minuter bara på småvägarna att komma ut hit men det bor faktiskt en del människor här ändå. Bland det första som händer mig är att en mus springer fram medans jag är på toaletten och det sitter tre stora grodor i duschen, fy tusan men en del av upplvelsen antar jag.  Vi får mjölk direkt från kossorna, grönsaker direkt från landet och vi har bytt ut vårat rum mot en husvagn, även det stor del av upplevelsen och sjukt fin omgivning är det, aldrig sett en så stjärnklar himmel!  
 
Jobbet är också ganska mycket hårdare här, eller ja det finns så himla mkt att fixa till på detta ställe så saker att göra finns det gott om. Jobbar ganska mycket och att en dusch aldrig har kännts så skönt om den gör efter en jobbdag här är nog bästa beskrivingen på hur svettigt och jobbigt det kan vara! Känns dock som att vi börjar på nya projekt varje dag och får aldrig riktigt avsluta något, annat än alla avokados som vi har plockat, vilket hitills har blivit ca 700st, vissa av dom är så sjukt stora! Familjen går på någon konstig diet så just nu äter dom bara specialsoppor, vilket betyder att alla avokados som är "dåliga" får hamna i Sophie och Henriks mage, vi klagar inte! 
 
Man lär sig sjukt mycket här och hitills har jag fått skruva ner ett staket, blanda och lägga cement och idag gott folk har jag fått lära mig hur man mjölkar en ko, det ni! Kommer bli en riktigt farmare av både mig och Henke :D
 
Häromdagen när vi var lediga fick vi låna familjens bil och utforska lite vad som finns runtomkring här. Tog bilen till en liten stad som heter Eumundi där dom hade marknad med allt möjligt. Massa organiska oljor, grönsaker , glutenfria bakverk, ( råkade slinka ner en morotskaka, oops) ja, hade jag bott här hade jag kommit hem med halva markanden för att säga det så! 
Efter markanden begav vi oss till Noosa, en jättemysig stad som ligger vid kusten. Efter en vecka ifrån havet fick vi doppa oss igen och bättra på brännan, som just nu är en bondbränna, mycket fint! Strosa i Noosa (ett rim jag flitigt hittade på hehe) var det vi gjore på kvällen innan vi begav oss hem. En väldigt bra ledig dag :)
 
Detta inlägg har tagit mig ca 40min att skriva då barnen har sprungit runt och lekt, frågat frågor, använt pruttkuddar i ansiktet, ja kan inte annat än påstå att man redan börjat tröttna lite smått på dom. Speciellt eftersom dom alltid vill leka när vi har slutat våran jobbdag, vilket är då vi är som minst leksugna haha. 
 
Nåväl vi har det väldigt bra måste jag påstå och är förvånad över hur snabbt man vänjer sig vid en heelt annan omgiving, positivt menat såklart! På måndag ska vi ringa en annan farm och se om dom har något betalt jobb åt oss, efter det får vi se vad som händer.  
 
Blir tyvärr inga bilder då det kommer ta för lång tid att ladda upp, men det långa inlägget får kompensera lite hoppas jag :)
 
Tack och bock från landet "down under"!


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0