The End

Som alla bra historier så har även denna ett slut. Mitt år som au pair är officiellt över och jag har kommit till mitt sista blogginlägg, ni får höra detta en sista gång, fy bubblan vad tiden har gått fort.

Min resemånad var otroligt rolig om än intensiv, men så blir det när man har ett otorligt stort land att se på så kort tid. Det hela började i Dallas där jag mötte upp Jonas, var skitkul att träffa honom igen. Vi var ute och åt och pratade om allt som hänt, munnarna gick i ett tills vi lade dom på kudden. Dagen efter hämtade vi upp hyrbilen och begav oss mot Austin, en väldigt mysig stad som bjöd på mycket livemusik även om vi lyckades pricka in dagen då det INTE är någon fest där. Kanske var lika bra det så vi hade energi att åka till vårat nästa spontana stopp, San Antonio. Kan tillägga att inget på resan var direkt planerat, vi hade vissa stopp vi visste att vi skulle till men annars var det rent spontanitet. San Antonio hade en väldigt fin såkallad river walk som låg "under" staden. Vi satte oss på en mysig restaurang där och precis när vi var klara började det spöregna, utan krydd! Regnet lade sig och vi drog vidare halvvägs upp mot Amarillo till en stad som hette Sweetwater. Kort och gott blev det en natt där instängda på hotellrummet för vi var rädda för lastbilsförare och tog bilen till Amarillo tidigt nästa morgon. Där var det massa sightseeing, Cadillac ranch, boots city, steakhouse och avslutade med drive-in bio på kvällen!

Sedan satte vi på "teenage crime" som blev våran officiella roadtrip låt och körde mot Albequrque med ett stopp i Midpoint för att agera turist och ta kort på skylten som sitter halvvägs på route 66. Sophie försökte förgäves hitta gamla route 66 för att åka på den, misslyckades dock 9 av 10 gånger och vi kunde tillslut konstatera att den gamla mer eller mindre är ersatt av en motorväg, attans! I Albequrque blev det lite relax vid poolen en tidig middag och tro´t eller ej en springtur i ca 35 graders värme, hurtiga svenskar!
Upp tidigt nästa morgon för att styra skutan mot Phoenix med ett stopp i en nationalpark som heter Petrified Forest, häftigt värre. Och häftigare blev det hela vägen ner till Phoenix, vi stötte i princip på all typ av natur, skog, berg, stäpper och tillslut fick jag mina kaktusar och många av dom också, det kryllade! So far så hade Arizona toppat våran lista, en riktig häftig delstat! I Phoenix var det härliga 45 grader varmt och vi hade "lyxigt" hotell om man jämförde med dem vi haft innan så det blev några drinkar i baren och sedan bestämde vi oss för att uppleva roomservice för första gången, vi gillade det starkt! Tubing stod stod på schemat dagen efter, varmt och härligt att guppa på en gummiring i någon timme innan vi drog mot staden och staten som jag suktat efter länge, San Diego i California! Sex timmar tog det, men med bra sällskap, bra musik och en ljudbok (ush vad vuxen man börjar bli) så gick det realtivt snabbt. Och snabbt sjönk även tempen, från 45 grader till ca 20, vi frös när vi kom fram. Middag och sedan kudden för att orka upp tidigt nästa dag för att faktiskt stanna i denna stad några dagar, innan var det en natt och sedan tack och hej. Vi lade oss på stranden och svennar som vi är har vi lite solskydd och somnar (vi tackar ljudboken för det) vilket resulterar i att vi bränner oss, härligt. Kan knappt röra oss i två dagar så det blir inte att ligga på stranden utan vi utforskar andra delar av staden, Downtown och ett häftigt militärskepp som man fick gå ombord på. Jag som inte brukar tycka om sådant måste säga att det faktiskt var häftigt och tror att farfar skulle tyckt det med. En utgång blev det också, halvt om halvt lyckad men alltid kuligt!

Efter San Diego så stod ännu en av höjdpunkterna på schemat, nämligen Los Angeles, staden där alla som är något bor och alla som vill bli något flyttar till. Vi åkte direkt till Universal Studios som var riktigt häftigt att se, fanns t.o.m för mycket så vi hann inte ens med allt på sex timmar. Men en tour, åkattraktioner, museum och två shower hann vi med, än en gång, riktigt häftigt ställe och helt klart värt pengarna. Vi hade lyckats boka ett hotell i det dåliga området av LA så vi försökte vara där så lite som möjligt om man säger så, t.o.m taxichaffisen tyckte att vi skulle åka därifrån så snabbt vi kunde. Vi tog bilen ner till Huntington Beach där min värdpappa har sitt företag och hälsade på där, testade brädor, surfade och chillade sedan på stranden nu när brännan äntligen hade lagt sig lite. På kvällen sade vi adjö till våran trogna "Sonata" som tagit oss så långt för nu skulle vi hoppa på en tour som vi hade bokat, spännnade! Tidigt lördagmorgon mötte vi upp våran tourguide och alla andra som skulle vara med på turen, närmare sagt 13 andra tjejer, "stackars" Jonas. Vi åkte runt i LA och kikade på Rodeo Drive, Beverly Hills och Hall of fame och sedan körde vi några timmar till dages destination Lake Havasu. Väldigt fint ställe där vi fick glida runt på brädor och sedan sov vi under bar himmel eftersom att det var så himla varmt, en riktig upplevelse. Sedan var det dags att spela bort lite pengar i Las vegas, även kallat Elvis hemstad. Var en skithäftig stad som egentigen bara bestod av en gata som kändes värd att se och det gjorde vi under en dag. Därefter var det dags att utforska luftutrymmet, fallskärmshoppning igen! Lika kul som förra gången så kanske blir att ta certifikat i det? who knows.
Vi som sagt att vi inte skulle besöka några nationalparker från första början hade redan sett en och hade två kvar. Death Valley var nästa på listan. Varmaste platsen i hela Amerika, närmare 50-55 grader, kan ju nämna att man inte mådde så bra av att gå utanför bilen en längre tid. På kvällen fick vi bada i såkallad "Hot Spring", en varm källa mitt ute i ingenstans, häftigt men jag föredrar fortfarande en jacuzzi. Yosemite national park blev näst sista stoppet på turen och vid det här laget så var jag så slut av alla intryck att jag nog inte själv fattade hur vackert och häftigt det var. Tur att jag tog massa kort så jag kan njuta av det senare. Vi gick hela vägen upp till vattenfallet, ett av dom högsta i världen och sedan glassade vi lite på en av deras stränder och paddlade lite. En av tyskarna som vi träffade var helt besatt av att se en björn, tyvärr slog inte hennes högsta önskan in så vi bjöd henne till Sverige för att fortsätta jakten. Ännu en natt under bar himmel och 4 timmars resa senare var vi vid slutdestinationen San Fransisco, finally! En himla mysig stad och sjukt häftigt med all dimma, dock har jag andra städer som står högre upp på min favoritlista. Vi fick vara med om mycket i denna stad iaf, Pride Festival, Hyde Park, Lombard Street, Fishermans Wharf, båttur under Golden Gate bron, ja det alla turister som varit där ska ha sett helt enkelt. Vi hade våra sista dagar här och sedan skiljdes jag och Jonas åt på flygplatsen. Han skulle hem till Sverige och jag till Miami. Som sagt så var jag helt slut så när jag kom till Miami så jag bestämde mig för att boka en ny flygresa hem en dag tidigare än bestämt. Annars så njöt jag av Miami med Lotta och hennes pojkvän, vi bodde nära stranden så höll till där väldigt mycket och såklart gick vi ut och hade skojjigt.

Ett hopp orkade vi med i 50 graders värme

Yosemite National Park
San Fransisco

Kom hem till familjen och möttes av många kramar, var väldigt kul att träffa dom igen. Roligast var att träffa min vovve igen!  Och jag fick träffa den förra au pairen som var kvar ett tag innan hon var tvungen att åka hem till Sverige, ses där säger jag bara! Hade ca två dagar att spendera med familjen och det tog jag vara på. Men på tisdag morgon var det dags att säga hejdå på riktigt. Gick bättre denna gång än förra faktiskt, men känner på mig att jag kommer sakna dom! Dom kommer alltid vara min Amerikanska familj och jag hoppas att jag får träffa dom snart igen!

Flygresan hem gick relativt bra och det blev kallare och kallare ju närmare Sverige vi kom. Men som tur var fick jag massa varma kramar när jag kom fram och lite tårar blev det, t.o.m från pappas sida, finally! Zazza överraskade sig med sin närvaro också, superduperkul, har inte träffat henne på så länge! Hem och träffa Heddy och sedan överraskade jag farmor och farfar, paffa men glada blev dom, finns inga bättre än dom <3 Sedan var det middag hemma hos oss och då hade Clara och Dina dykt upp helt plötsligt, blev en dag full med tårar och skratt och det kändes helt underbart att komma hem til alla <3

Ett bra avslut på ett bra år, får se vad nästa äventyr blir, en sista gång får jag skriva, Hare gött hejj <3