Bali 9.0

Sista frukosten, sista dagen här på Bali. Det är inte förrän de senaste dagarna som det verkligen känns sorgligt att jag ska åka härifrån, tror inte att det riktigt sjunkit in förrän nu. Är så glad att vi valde att åka till Bali och ha så mycket tid här, det har verkligen varit underbart och som Henke sade, tror inte att man förstår vilken resa man gjort förrän man kommer hem och tittar tillbaka. Nu ska ju jag iofs inte hem men principen är densamma! Det jag kommer sakna mest är nog det enkla livet här, inte haft smink på 2 månader, gått runt i slappa sköna kläder, billigt som tusan och värmen är KONSTANT, ja kan inte säga annat än att man trivts väldigt gött här. Kanske kommer man bo på ett liknande ställe i framtiden, hoppas!

Sista dagarna har varit väldigt bra, vi tog oss över till grannön Ceningan och hoppade från klippan där. Visade sig vara 10m så det var lite ändå, två hopp blev det och kul var det! Var lite strömt när man landade så jag kände lite obehag men Feliks som är van surfare tog det coolugnt. Sedan låg jag på stranden medans Feliks surfade, har inte sett honom surfa än så det var roligt, duktig var han!

Sista dagen var ganska seg eftersom vädret inte var det bästa, men det gör ju inte heller alltid så mycket, mera tid att ta det lugnt! Vi tog en massage och strosade runt lite och sen tittade solen fram iaf så då blev det lite strandhäng. Åt alla våra måltider på local restaurangen, fanns inga automater på ön och våra cash började sina så det var det bästa alternativet. Och så är det ju väldigt gott!!

Igår sade vi hejdå till lembongan, helt klart ett av mina favoritställen här och jag hoppas att jag kommer komma tillbaka någon dag. Feliks tog en annan båt för att spara lite pengar, men som vanligt här tar det alltid längre tid så i slutändan sparar man kanske 30kr, inte helt värt. Vi kom båda till kuta och checkade in på samma ställe som jag var på allra första natten, börja och sluta på samma ställe. Vi hyrde moppe och åkte till en marknad som vi hört skulle vara billig, och ja kan inte säga annat än att det stämde. Vi shoppade för ca 100kr totalt och fick lite souvenirer, tröjor, jättesköna byxor och jag en sarong. Blev rejäla prutningar men vi fick det pris vi ville på allt tillslut. Måste dock erkänna att Feliks är bättre på att pruta än mig..

På kvällen tog vi en sista massage och åt middag, slank ner en glass också. Sedan blev det ännu mera kvällshopping, jag köpte en topp och Feliks hittade en riktigt snygg surfbräda som får följa med tillbaka till Australien, (y)

Utcheckning om en timme, hoppas jag får plats med allt nu. Sen blir det nog en sista stranddag innan vi beger oss mot flygplatsen.

Det var sista updaten från Bali landet, hörs när jag landar på en annan kontinent :)

In action!

På locala restaurangen

Hoppstället
In action på marknad (y)

Bali 8.0

Då har jag kommit till åttonde och även sista veckan, som bara flyger förbi förövrigt, sista dagarna brukar ju alltid göra det i princip.
Men mycket har hänt sen sist, eller ja ganska iaf. Jag och Henke gjorde inte alltför många utflykter sista dagarna, kände att det var skönt att bara vara, plus att hängmattan och poolen på hotellet lockade väldigt mycket också! Men vi hann träffa några av hans kompisar och umgicks med dom lite, hyrde kajak och begav oss ut på stora havet. Sedan kom Feliks, halvt utmattad efter att ha bestigit ett berg som tydligen inte var det lättaste. Knappt nåt vatten och ingen mat, hade helt ärligt inte klarat resan han gjort! Han hade iaf lite svårt att hitta boende så vi gav honom vårat och så checkade vi in på ett lite finare ställe sista kvällen, låg vid stranden med pool och vi fick sen utcheckning så det var det helt klart värt (y) sedan var det dags att gå mot båten och såklart så har balineserna bestämt sig för att vara i tid för första gången. Båten gick i princip precis klockan 4 och det var sorgligt men det kom en supersöt hund och tröstade mig, tänk vad djur kan få en att må bra! 5 underbara månader har vi fått tillsammans iaf <3

Så nu har jag nytt frukostsällskap som består av min käre bror. Kom att tänka på att det är väldigt längesen vi spenderade såhär mycket tid tillsammans bara han och jag, kul! Vi har hyrt moppe och åkt runt ön, 3-4 gången för mig, börjar nästan känna mig som en guide här. Vi hittade till surfställe och klipphoppning så dit ska vi tillbaka idag!

Sedan har vi också hunnit med 5 dyk på två dagar, var intensivt men sååå kul! Fick sett mantror igen men denna gång lite närmare och jag räknade till 9st samtidigt. Riktigt stora också, ca 4m i bredd och tjocka var dom också, som Feliks sade, finns nog mycket kött på dom! Var dock svinkallt där, vem visste att 20grader kunde kännas så kallt. Jag kunde inte känna mina fötter och andades som en tok för att luften skulle ta slut så vi kunde gå upp, ville ju inte förstöra dom andras dyk bara för att jag frös. Men det visade sig att alla huttrade lika mycket när vi kom upp till båten och jag fick ännu mera bevis på vilken underbar uppfinning solen är, hade inte klarat dagen utan den! Kom fram till andra dyket och gissa vad jag ser, delfiner :D som vanligt blir jag helt exstas och skriker till utan att märka det. Var säkert en 20st totalt!
Det var inte fullt så kallt på detta ställe (tack gode gud) men divemastern sade till oss att även han fryser så för honom gör det inget att gå upp i förtid. Fick sett en konstig haj och massa fiskar, sikten låg på 30m, helt otroligt! Var ute i 4-5 timmar totalt och när vi kom tillbaka testade vi "bakso", en local maträtt som man köper från en liten vagn, väldigt gott. Efter det var vi ganska slut så degade mest innan vi åt middag, kollade film och sen slocknade, ville ju vakna upp pigga till våra 3 dyk nästa dag.

Nästa dag åkte vi med en lite mindre båt och som vanligt massa fransoser. Fick testa på drift Diving som det heter, vilket innebär att man i princip bara flyter med strömmen. Första gången för både mig och Feliks och båda gillade det skarpt. Man kände sig helt tyngdlös och bara var, måste vara så det känns att vara i rymden. Och man kommer så långt på så kort tid, fattar inte riktigt hur dom navigerar sig där under men vi kom dit vi skulle och båten var alltid där och hämtade upp oss (y) alla tre dyken var bra och idag var det 26grader i vattnet, hallelujah! Fick sett en delfin idag också, två gånger på två dagar, måste vara för att Feliks är med, sån tur brukar jag aldrig ha. Var ute 6 -7 timmar idag men då fick man också lunch plus gröna kakor som dom säljer överallt här, skumt men smakar typ sockerkaka.

Var inte alls lika slut efter dessa dyk konstigt nog, antar att kroppen vänjer sig snabbt. Fyllde i våra loggböcker och sedan skypade vi båda två ett tag innan vi gick till en local restaurang igen och åt bakso. Vi fick mat, fruktjuice, Feliks en Cola och jag vatten för 35kr tillsammans, där nådde jag en ny gräns för billigaste.

3 dagar kvar nu så får se om jag bloggar nåt mer, kanske lägger upp lite bilder som jag inte kunnat förut, annars så hörs vi när jag är tillbaka i Australien :)

Btw, mitt hår är så solblekt så det är nästan vitt!

Sista kvällen :)

Min söta hundkompis

Sista natten stället :)

Bakso vagnen (y)

Redo att dyka :)

Local restaurang :)

Bali 7.0

HalliHallå!

7.0 innebär att vi är nu är vi inne på 7nde veckan här på Bali, kan inte fatta att det bara är 5 dagar till Henke åker och ca 10 tills det är min tur!!!

Vi har haft några underbara dagar på gili öarna, riktigt paradis det där!  Kom fram på fredagen och mötte upp David och Isabelle på gili trawangan, blev strandhäng första dagen följt av fest (hör och häpna!) på kvällen. Henkes kompis Måns som av en slump visade sig vara på samma ställe och jobbade på en dykshop (inte alls avis!) introducerade oss för vodka joss vilket är som det låter, aningen farligt för hjärncellerna. Blev också beerpong och dans och var en väldigt rolig kväll! Jag och Isabelle kastade inn handduken vid 3 och sedan kom grabbarna hem vid 6, vilket ledde till att tjejerna mådde bra dagen efter och killarna tog beslutet att fortsätta festen istället för att välkomna bakfyllan! Även Feliks kom dit denna dagen så då var det bara att gå på't igen, även denna kväll blev väldigt lyckad 👍 utforskade inte ön alltför mycket med tanke på att man var ganska seg men vad gör det när alternativet är att ligga på stranden med klarblått vatten?

Hursomhaver, blev två nätter där och sedan åkte jag och Henke vidare till gili meno för att ha tre nätter. Dessa öar ligger så nära varandra att man avståndsmässigt skulle kunna simma över men strömmarna gör detta omöjligt och tydligen har folk "died while tryin". Så vi satte oss i en liten båt och på 10 minuter var vi över på andra sidan. Hade hört att denna ön skulle ge dig lite Robinson crusoe känsla och det stämde verkligen. Våran sida av ön var i princip obebyggd och fanns inte supermycket på resten av ön heller. Man kunde inte använda toapapper och det var saltvatten i duscharna, riktigt Island life! Vi bodde i en mysig bungalow och receptionen bestod av en liten hydda, gillart! Blev två slappardagar efter två festdagar. För att ge er en liten uppfattning av storleken på denna ö så kan jag säga att vi cyklade runt ön på en timme (var bara sandvägar) och man kunde gå genom på 10 minuter, kan inte fatta att folk växer upp såhär, så härligt. Var För det mesta massa par och om någon ska på smekmånad så är detta ett ställe som starkt rekommenderas!! Efter turen runt ön ville man inte gärna åka vidare men man får vara nöjd med det man får och inte tänka på vad man inte får.

Så var det dags att ta sig vidare till sista destinationen, vilket blev nusa lembongan igen. Jag har inte riktigt kommit in i det här med att tiderna inte hålls här, man är ju svensk och tjej trots allt, men det har Henke. Han tar det piano och vet att det egentligen inte spelar någon roll om man kommer 10min före eller en halvtimme försent, man får ändå vänta. Så vi (jag) stressade lite till båten som skulle gå 8:30, men som vanligt kom man inte iväg förrän 9:15, welcome to indonesia! Sedan träffade vi Måns och Feliks igen i väntan på nästa båt men även denna blev försenad 2-3h, inte glada turister då inte. Kom efter mycket om och men fram vid halv 8 igårkväll och nu har vi fyra nätter och fem dagar framför oss att bara ta vara på tiden, och det är precis vad vi ska göra <3

Har bara kamerabilder att bjuda på och det är väldigt segt internet här, ska försöka ladda upp om någon dag, tills dess får ni nöja er med skrift och två mobilbilder 👍

Panoramabild från våran beachbar

Här ser man hur nära det är mellan öarna :)

Blåsig båtbild, har jag skaffat tupe Kanske?

Bali 6.0

Då sitter vi här på våran balkong och har insett att det är sista kvällen här i vårat kära Amed! Känns lite konstigt men också rätt att vi åkte tillbaka hit, har varit skönt att inte flytta runt på 10 dagar nu och bara kunna njuta.

Jag har blivit frisk som en nötkärna igen så vi har haft några dagar där vi har gjort saker och ting. Hyrde moppe i två dagar och åkte iväg och snorklade på lite olika ställen varav ett var ett lite mindre vrak än det vi dök vid, inte lika häftigt men helt klart värt ett besök! Lyckades se sköldpadda igen och även en rocka, good times!
Sedan ville vi till chokladfabriken för att göda sötsuget men så blev det icke då vi blev stoppade av farbror blå och böta för att vi inte har internationellt körkort. Även böter kan man pruta på här så vi fick ner den till nästan halva priset 200 riksdaler ungefär, kanske något att testa på hemma? Eller inte, där fördubblas väl bötern så fort man skulle försöka..Detta var i början av turen så vi kände inte att vi ville chansa och riskera stöta på flera blå vänner så vi vände om och åkte runt lite där vi bor och försökte hitta nån mysig strand att ligga på där man också kan fiska. Lättare sagt än gjort, hittade några ställen men det visade sig vara öde av en anledning, nämligen massa byggarbetare som hade första parkett till solandet. Så kul ska vi inte ha kände jag så vi satte oss på moppen och åkte runt bara, allt för att utnyttja uthyrningen (y)
Åt middag på en restaurang där det var balinesisk dans så nu kan man bocka av det på listan också! Även live musik bjöds det på, vilket alltid ökar mysfaktorn. Det var även live musik på en restaurang mitt emot oss så när vi kom hem öppnade vi balkongdörrarna och lät showen fortsätta :)

Och nu mina damer och herrar, kommer vi till veckans höjdpunkt och något som man kanske tvivlat på skulle hända, Henke fick massa fisk :D han kom hem idag efter 4-5h fiske (jag hann faktiskt bli lite orolig eftersom han vanligtvis bara är borta 3h) med ett stort leende och en stor Mahi Mahi på 5kg i handen! Man kunde höra att han var på ingång då alla balineser säger fish fish så fort han gick förbi, riktig fiskeby! Jättekul för hans skull och ikväll ska balineserna som äger stället tillaga fisken med ris och grönsaker och sen kör vi en stor middag, får säga tack för maten i förväg älskling :)

Imorgon bär vi av mot nästa och även nästsista destinationen, gili öarna. Ska möta upp David och hans tjej och sen kommer även Feliks, komemr bli två väldigt roliga dagar!

Två inlägg på en vecka förövrigt, bra jobbat av mig tycker jag. Insett att det går fortare att mobilblogga så kör nog på det från ch med nu (y)
Hare gött så länge, så hörs vi när vi lever det älskade "Island life" som jag drömmer om!

Balinesisk dansare

Åkte och titta på solnedgången :)

Våra kattungar som jag kallar dom, ligger utanför våran dörr varje dag, så söta!

En inte lika söt fisk, men glad och söt Henke <3

Bali 5.0

Nu sitter jag på våran väldigt stora balkong för första början och ska äta en klassisk ananas pannkaka till frukost. I princip alltid det man får när frukost ingår i rumspriset, men det är inte fy skam! Även första gången jag äter ensam faktiskt men av en rolig anledning, Henke har äntligen bestämt sig för att ta dykcertifikat så han är på första dagen nu. Stakkarn fick gå upp sju, gå upp tidigt är inte något han direkt älskar 😛 nåväl, ska bli kul att kunna dyka tillsammans nu och vet att han inte kommer ångra sig!

Vi har än en gång ändrat våra planer av lite olika anledningar. Förra gången jag skrev var vi i uluwatu, ett av dom bättre ställena vi har varit på helt klart! Många, och då menar jag många trappsteg ner till stränderna så rumpan fick sig en rejäl workout men det var det värt! Besökte uluwatu, suluban och bingin beach, alla jättefina med klippor runt om och massssor med surfare, riktigt duktiga! Hela det området är surfparadis och ser att Feliks är där nu så han trivs nog som fisken i vattnet. Jag hittade också en yogastudio som låg högt upp med utsikt till havet på ena sidan och skogen på andra, så fick äntligen gått på ett riktigt pass och även jag trivdes som fisken i vattnet (y) bestämde oss för att inte besöka templet därnere pga av dom aggressiva aporna och vi har sett en hel del tempel, inte lika kul när man inte har någon riktig historia bakom det..

Vi lämnade uluwatu och begav oss tillbaka till kuta för att möta upp Feliks, roligt jao! Vi fick även hämtat ut våra pass, äntligen. Det var dock inte helt utan problem då Henke glömde sitt kvitto på rummet, så han fick gå tillbaka och hämta, inte det roligaste i denna värmen kan jag säga, han lyckades iaf pruta till sig en taxi tillbaka så var inte alltför sura miner när han återvände 😊 på kvällen drack vi lite vid poolen och hade "tilltugg" som Feliks kallar det, med andra ord onyttigheter. Sedan blev det middag där någon halvskum aussie bjöd in sig själv på och killarna åt något som vi började undra om var friterad kackerlacka.. Fortfarande inte helt övertygad om att det var en räka. Blev av med aussiekillen och fortsatte på hotellet, trevlig kväll :)

Nu till våra ändrade planer! Vi tänkte åka till Lombok sista tiden men vi kände att vi ville vara på samma ställe ett längre tag och detta är även bra för plånkan. Så vi tog en privattaxi upp till amed igen, första stället vi var på. Med egen bil fick vi stannat på flera ställen påvägen, tempel, gammaldags by och en örträdgård där vi fick testa Luwak kaffe, och massa goda teer. Helt klart värt 35kr extra för bilen! Väl framme letade vi boende och hittade ett precis vid stranden, var dock aningen över våran/min budget så vi letade rätt på ett annat som var billigare med frukost och wi-fi, balkong med havsutsikt är inte heller helt fel! Som jag har skrivit förut så kan man verkligen inte gå på priser här, bra det!
Jag har tyvärr legat i sängen ända sen vi kom hit pga huvudvärk och aptiten har inte varit den bästa heller, första dagen igår som jag fick i mig ordentligt med mat och idag mår jag bättre! Tråkigt för Henke dock när jag inte orkat göra så mycket och tror han tröttnat lite på att höra "previously on one tre hill" haha. Blev en kajakhyrning för honom iaf :)

Blir totalt ca 10 dagar här, får se vad vi hittar på, läst att det finns en chokladfabrik här i närheten, låter aningen lockande!

Ska fortsätta klunka i mig vatten nu för att bli helt frisk, hörs om några dagar!

Dåligt internet här så kan bara bjuda på dessa två bilder tyvärr.