Bali 1.0

Snart har vi varit på Bali en vecka och det känns redan som att vi har anpassat oss till det enkla livet som dom lever här och allt för en minimal kostnad. Även fast jag har varit här förut så blir jag ändå förvånad över hur billigt det faktiskt är! I genomsnitt så gör vi av med ca 15 dollar om dagen, då är boende och mat inkluderat.

Men om man ska ta veckan från början. Vi sade hejdå till alla på förra stället och chefen tog med oss till ett fik och bjöd på kaffe innan vi åkte, väldigt snällt! Kändes tråkigt att lämna men samtidigt kändes det som att det var dags att göra något nytt. Tydligen så har det blivit jättedålig stämning mellan alla där nu av någon anledning, fransoserna säger att det är för att svenskarna/peacmakers har åkt, fransmän och italienare kan ju ha en tendens till ett ikke så lugnt humör. Men men nu var det inte det jag skulle skriva om! Vi kom fram till flygplatsen och skulle checka in, men nej det fick vi inte. Tydligen måste man ha en utresebiljett inom 30 dagar för att ens kunna checka in, något som tullen i Indonesien inte alls bryr sig om. Men för att göra Aussie tullen glad så fick vi köpa ännu en utresebiljett, tacka gudarna att det är så billigt så vi kom undan med en flygbiljett på 46 dollar från Jakarta - Kuala lumpur. Onödigt med tanke på att vi inte kommer använda den men om någon känner sig sugen på den trippen så är det bara att hojta till, kan fås för ett billigt pris!

Nåväl till Bali kom vi iaf, betalade en "svindyr" taxi för att åka 10min till hotellet men allt som allt gick resan smidigt. Första två nätterna spenderades i Kuta där vi fixade med telefon och lite sånt, hann med en tur till stranden och en mysig middag. Inhandlades också ett par flip flop och en klänning, något som vi nu i efterhand insåg att vi betalade för mkt för, men men det blir så innan man kommer in i det här med att pruta, skulle behöva gå en prutningskurs hos Heddys mamma!
På söndagen tog vi en buss och hamnade i en liten by som heter Amed. Vägen upp hit var väligt fin med massa natur och måste redan hålla med alla guider om att norra Bali är det riktiga Bali. Byn är väldigt liten med svart sandstrand, något jag aldrig sett förut, massa fiskebåtar och dykbåtar, pittoresk liten by. Fick inte nåt jättestort intryck på en gång men nu efter snart 5 nätter så tycker både jag och Henke väldigt mycket om den. Men fårgan kvartstår, vad har vi gjort om dagarna här då? Vi tar det väldigt lugnt och njuter av att man kan göra vad man vill när man vill utan i princip passa några tider. Första dagen gjorde vi inget speciellt, gick runt och tittade lite på vad som fanns m.m. Sedan har vi hyrt mask, snorkel och fenor och spenderat mycket tid med fiskarna och även två skölpaddor!, är sjukt bra snorkling här uppe, lite otippat faktiskt! Igår hyrde vi moppe och åkte på en liten rundtur, var lite lite rädda att farbror blå skulle stoppa och bötfälla oss eftersom vi inte har internationellt körkort men vi klarade oss! Åkte till ett vattenpalats och sedan hittade vi av en ren slump ett mysigt hotell med superutsikt att äta lunch på. Även fast kartan är ganska klar så finns det väldigt många småvägar som inte syns, vi åkte fel några gånger men hittade som tur var alltid tillbaka! Satt nästan hela dagen på moppen och rumpan mådde väl inte alltför bra men det var det värt! Så himla kul att åka moppe och speciellt här, en väldigt bra dag igår!

Om ett tag så ska jag åka iväg och dyka, tanken var att inte spendera för mycket på en gång men med tanke på att det bara kostade 350kr för två dyk och det finns ett vrak på botten som vore häftigt att se så kunde jag inte riktigt låta bli, pengar är ju till för att slösas..
Häromdagen hittade jag dock inte mitt visakort, måste ha glömt det i bankomaten, man blir ju helt till sig när man man blir mångmiljönär bara sådär. En miljon här är ca 700kr, helt sjukt..
Imorgon ska Henke upp med tuppen för att åka och fiska makrill och sedan beger vi oss mot nästa destination, Lovina. Ska se om vi kan hitta ett "homestay" som vi har bott på här i Amed också, innebär ett familjeägt hotell och familjen bor även här så man får umgås med befolkningen och ta del av deras seder mm, mysigt faktiskt och alla är så himla trevliga!

Veckans update från Bali, hörs när vi hörs!
Tiramakasi som dom säger här :)